onsdag 5 december 2012

Kristian Gidlund


"Jag är inte rädd för döden. Det är en blytung rad, men jag menar varje bokstav. Jag har träffat döden många gånger. Konfronterat. Kompromissat. Förlikat. Förhandlat. Och nu har jag tvingats acceptera att den återigen växer i min kropp. Döden är här för att stanna.

Jag är inte rädd för döden. Jag kommer att ge den en helvetisk omgång. Ta till vartenda knep och knogjärn som någonsin använts i Borlänge med omnejd. Jag ska gå de här tolv ronderna. Sälja mig dyrt. Blöda mig torr.

Jag är inte rädd för döden. Men jag skräms över vad jag kan förvandlas till på vägen dit. De som känner mig känner en nyfiken, rolig och livfull person. En inspirerad. En person som när den pratar om att göra saker också faktiskt genomför dem.
   Vissa känner mig som en annorlunda älskare – det gläder mig.
   Och det är som en blandning av allt det som jag vill bli ihågkommen. Som någon som levde när han levde."

Läs Kristian Gidlunds blogg, en artist, en konstnär men framförallt en människas kamp mot cancer. Han skriver om sina känslor, tankar, drömmar, vardag på ett så fantastiskt beskrivande och målande sätt. Visst gråter man när man läser. Alltid. Här kan man få perspektiv. 
Man inser att vi "vanliga", friska människor har så många val, vi har så mycket tid. Vi är dåliga på att vara här och nu, vi glömmer bort det vi faktiskt har. Vi måste bli bättre på det, om inte för vår egen skull så för dom som mer än något hade velat ha samma tid och samma möjlighet att göra, leva och finnas. 
Vi måste ta hand om det vi har, våra viktiga relationer och inte minst oss själva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar