tisdag 27 november 2012

SOS: Uppdraget

Jag tittar varje måndag på ett program på fyran, SOS: Uppdraget.
I detta programmet finns ett antal kända ambassadörer som skickats till en barnby i Ghana  för att se hur barnbyn fungerar, hjälpa dem med ett aktivitetshus och se hur vardagen ser ut utanför barnbyn. Alla programmen har hittills varit väldigt gripande men programmet igår var nästan på gränsen till för mycket. Jag kan inte förstå att vissa barn växer upp i den miljön som visades. Det är fullkomligt oacceptabelt. Hade jag haft möjlighet så hade jag skänkt pengar så dessa familjer kan få andra förutsättningar. Vi pratar alltså om barn som går barfota rakt ut bland sopor, bajs och kiss för att själva göra sina behov. Barn som andas in livsfarlig rök av sådant de eldar för att utvinna material att tjäna pengar på. Barn från 13 år som våldtas för pengar för en måltid. Jag mår så dåligt när jag tänker på det, jag vill inget hellre än att hjälpa dem ur denna misär. 

Här i Sverige är vi så mån om alla materiella ting. Där är de mån om att ha möjlighet att äta ett mål mat om dagen. Det är som två olika världar. Skulle jag vinna pengar skulle jag utan tvekan skänka bort en hel de. 
Har du pengar att skänka, gör det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar