lördag 26 november 2011

-

När jag idag var med Tilda som dj på deras skoldisco så satt jag och studerade dem länge och väl. Det är ganska intressant att följa spelet. Mellan tjejer som inte känner varandra så väl. Mellan tjejer och killar. Mellan tjejer, som är bästa vänner. Killar som försöka impa loss allt vad de har på tjejerna. Påväg att bli stora.

Jag undrar så hur deras liv kommer att bli. Vilka kommer de att bli när de blir äldre? Hur många gånger kommer de att byta vänner, pojkvänner, intressen?

Deras liv är så okomplicerat men ändå fyllt av intriger och känslor. En väldigt imponerad känsla attackerade mig, väldigt många gånger. Jag undrar hur många av dessa tjejer och killar klarar av att vara så modiga som de är i denna åldern. Framförallt hoppas jag att de fortsätter att vara så modiga, för gud vet hur många fegisar vi har i världen. I alla dess former och på alla ställen, även där man minst anar det.

Jag såg idag hur lillasyster och några av hennes vänner försökte, för allt de var värda, att få med en tjej att dansa. Denna tjejen vill annars inte gå på fest eller discon. Hon är en hemmatjej, vill gärna ta det lugnt och mysa med familjen hellre än att sminka sig och leva hysteri för en kväll med allt vad det innebär. Dessa tjejerna försökte verkligen få med henne och efter ett tag lyckades de. Med peppande ord och med viljan att ha med henne i gänget. Jag hoppas verkligen att de kommer fortsätta att vara så som kompisar. För det är precis så det ska vara. Man ställer upp i vårt och torrt, utan att någon ska behöva be om hjälp. Som riktiga kompisar.

De ord lillasyster ska ta med sig tycker jag är acceptans, respekt, välvilja och stöd.
Jag försöker leva efter det och det borde fler göra.
Och lillasyster - Jag kommer nog fortsätta vara stolt över henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar