torsdag 15 december 2011

Jag vill.

Jag har funderat en del det sista över varför vissa människor utsätts för diverse prövningar i sitt liv. Vissa mer eller mindre glider på en räkmacka hela vägen medans vissa prövas om och om igen. Jag har i många år tänkt att det måste vara så att karma finns. Att man får tillbaka på det man gör, både negativa och positiva handlingar. Nu har jag i flera år sett folk, som gör vad som helst för andra och ofta eller alltid sätter sina medmänniskor i första rummet. Varför utsätts då dessa för massor av prövningar? Det enda skulle vara om de var riktigt jävliga i något tidigare liv men då undrar jag varför man ska straffas här och nu?

Jag tycker det är så mycket orättvisa i världen men samtidigt tror jag att allt händer av en anledning. När jag tänker på detta så blir jag smått galen. 1+1 blir inte lika med 2.
Så är det.

Så om man blir misshandlad i detta livet, vad har man gjort då för att "förtjäna" det?
Om man lever i ett olyckligt förhållande, vad har man gjort för att "förtjäna" det?
Om man lever med ekonomiska problem, vad har man gjort för att "förtjäna" det?
Om man lever som urfattigt barn i Afrika, vad har man gjort för att "förtjäna" det?

Jag blir som sagt smått galen. Jag orkar inte med all orättvisa som finns. Vad ska jag behöva göra för att hjälpa andra, för att hjälpa mig själv?

Detta är någon man lever med varje dag. Julen och Musikhjälpen har nog fått mig att fundera extra. Vad ska jag göra, vad kan jag göra? Jag vill.

1 kommentar:

  1. Sanna!
    Fina tankar från en fin människa. Om fler var som du så skulle världen tveklöst se annorlunda och även bättre ut. Du kan - och kommer säkert också - att uträtta mycket värdefullt i ditt liv. Fortsätt som du har börjat så kommer ditt liv att bli fantastiskt!!! Kramar från mormor

    SvaraRadera