tisdag 1 januari 2013

Nytt år, samma tankar

Idag är det 2013. Första dagen på det nya året. Dagen då troligtvis många nyårslöften går i kras, troligtvis för att de flesta igår på fyllan hade som löfte att leva ett hälsosammare liv, att de ska gå ner i vikt, sluta röka eller träna mer. Inget av de sakerna man har lust att göra en dag när huvudet känns som att det ska gå i bitar. Tur för mig då att jag varken drack alkohol igår eller hade ett nyårslöfte att hålla. 

Trots att jag var nykter igår så har jag inget särskilt nyårslöfte. För vem gör man besviken när man inte håller sitt löfte om ett hälsosammare liv? Bara sig själv. Ska man göra en livsstilsförändring går det självklart lika bra att göra det precis vilken dag som helst. För dagen idag kommer inte skilja sig överhuvudtaget från dagen igår mer än att det är ett nytt år. Jag kommer ha samma demoner i huvudet, jag kommer vara precis lika sugen på något gott, precis lika osugen på att dra igång med träning eller dieter. Det finns inget magiskt med ett nytt år, det magiska sker när man bestämmer sig för något. Och det kan vara vilken dag som helst. 

Jag vill verkligen börja ett nytt kapitel i mitt liv och det ska jag också. Jag tänker däremot inte göra det idag när det känns som att det är som uppgjort för att misslyckas. Jag ska bekämpa mina demoner i lugn och ro, ha tid att tänka över vad jag vill och hur jag mår. För att upprätthålla en livsstilsförändring måste man ha balans i sitt liv och jag tror att det krävs precis lika mycket balans för att man ska ha kraft att påbörja den. 

Jag tror såhär, man kan ha löften. Löftet om att lova sig själv att göra sitt bästa, att tro på sig själv. Man kan ge sig ett löfte om att man ska värdera sig själv högst och att se sig själv som betydelsefull. Det viktigaste är alltid att må bra. Vad det sedan innefattar resten av året - kan återstå att se. 
Jag som tror på attraktionslagen tycker att man ska skriva ner och sätta ord på det som är viktigt och hur man vill att sitt liv ska se ut och vad som ska finnas i det. Sedan ska man tro. Och man ska tänka positivt. Små mål i livet viktigt, de är de som får de stora att falla på plats. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar