måndag 11 mars 2013

De och dem

Jag delade idag denna bilden som någon lagt upp på facebook


Jag delade den för att diskussionen kring hur man "ska" och "inte ska" skriva, ordpoliser hit och dit känns så överdriven och denna går steget längre, stod ut i mängden jag såg endast ironin i den. Min första tanke var att personen som skrivit det är ironisk, inte seriös, eftersom skillnaden mellan att säga jag-mig, du-dig eller de-dem är så enorm. Vidare tycker jag givetvis inte att man ska "ta hänsyn till alla stackars ordpoliser som måste stå ut med alla som särskriver". Jag hade själv svårt för de och dem i början men lärde mig skillnaden, antagligen för att jag har lätt för ord. Däremot har jag många i min närhet, t.ex. min pappa, som har jättesvårt för att se hur orden ska vara. Alltså, jag skiter fullständigt i om folk stavar fel, särskriver eller inte. Varför lägga ner energi på det liksom?

Responsen jag fick på den fick mig att bli riktigt obekväm. Jag ville givetvis inte att det skulle vara någon som tog illa upp utav det. Jag tänkte inte ens den tanken, vilket säger en hel del om hur jag ser på det.

Man får vara försiktig med vad man delar på facebook, eftersom alla lägger sin egen värdering i det. Tonlägen missas. Däremot kan jag tycka att alla som jag har som vänner på min facebook känner mig på ett eller annat sätt och borde veta att jag inte alls på något sätt vill att andra ska bli obekväma eller känns sig mindre värda. Därför tog jag bort det. Jag tänkte först att jag inte skulle göra det, eftersom andras värdering i det är deras ensak. Efter några timmar känner jag fortfarande något obehag över det och tog därför bort det. Det handlar egentligen inte så mycket om kommentaren jag fick, utan snarare om obehaget att andra kanske lägger samma tolkning. 

Förövrigt fick jag ett tips på hur man kan tänka angående de och dem.
Man ska tänka hur man säger det på engelska, they eller them. 
They = De och Them= Dem. Jag vet inte om det är ett vattentätt tips men överlag ska det iallafall stämma. 

However, det sista jag vill är att stampa någon på tårna eller förminska någon. 

1 kommentar:

  1. Oj, Sanna, det var verkligen inte min mening heller.

    SvaraRadera